Sikrere onlinemiljøer for børn og unge og mere gennemsigtighed i forbindelse med de køb, som kan foretages i en lang række spil. Det er de to vigtigste formål med den opdatering, som den europæiske ordning PEGI har foretaget af deres retningslinjer.
PEGI (Pan-European- Game Information) arbejder med alders- og indholdsmærkning af spil, og alle spiludbyderede, der arbejder med PEGI-systemet, er underlagt at følge ordningens retningslinjer.
Retningslinjerne bliver sjældent udvidet, men det er altså sket nu med tilføjelsen af to nye punkter, der har fokus på henholdsvis sikre onlinemiljøer og køb i spil – fx af de såkaldte ’loot boxes’, hvor brugere køber en pakke uden at kende indholdet på forhold.
De nye retningslinjer omkring sikre onlinemiljøer (’Standards For Safe Online Gameplay’) skal blandt andet sørge for, at spiludbydere håndhæver regler om, at spillere ikke må dele indhold, der er ulovligt og/eller skadeligt. Hertil skal udbydere af spil, hvor det er muligt at dele tekst og videoer, tage alle nødvendige forholdsregler for, at børn ikke bliver mødt af ikke-alderssvarende indhold.
Det andet nye punkt, ’In-Game Monetisation’, introducerer retningslinjer om, at muligheder for køb i spil skal formidles på en fair og gennemsigtig måde og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Spilvirksomheder skriver automatisk under på at følge PEGIs retningslinjer, når de får spil vurderet i PEGI-systemet, og de nye regler gælder derfor for de fleste store spiludgivere som fx EA, Blizzard, Nintendo og Sony.
Medierådet for Børn og Unge arbejder løbende for at sikre børn og unge bedre beskyttelse i gaming-verdenen, og rådet vejleder også forældre og fagprofessionelle om børn og gaming.
De nye retningslinjer fra PEGI træder i kraft den 19. april 2024.