Kulturministeriet fremsendte den 7. december 2023 en høring over bekendtgørelse om udbud af public service-lydunivers med indhold til børn og unge.
Medierådet for Børn og Unge udtrykte sig i sit høringssvar positivt overfor skabelsen af et public service-lydunivers med indhold til børn og unge, men påpegede det tungtvejende hensyn til databeskyttelse af børns personoplysninger i forbindelse med oprettelse af personligheds- eller brugerprofiler. I forlængelse af dette gjorde Medierådet også opmærksom på den særlige beskyttelse, børn nyder over for reklamer, samarbejder og sponsorater.
Medierådet påpegede ligeledes, at det er uklart, hvad det nærmere vil sige, at sponsorering og produktplacering ikke må skade mindreårige på fysisk, psykisk eller moralsk vis. Afslutningsvist gjorde Medierådet opmærksom på, at bekendtgørelsen, herunder reglerne om markedsføring, bidrager til et i forvejen alt for sammensat retsbillede, samt at der skal være fokus på håndhævelse af regler frem for nye regler.
Læs Medierådets høringssvar her