Undersøgelse: Unges brug af digitale medier

Undersøgelse Sociale medier Mediebrug og trivsel
Fire unger sidder og kigger på deres telefoner.
Foto: Jørgen True

Medierådet har, i samarbejde med Center for sociale medier, tech og demokrati (Digitaliseringsministeriet), undersøgt unges brug af digitale medier.

Digitale medier er en stor del af mange danske unges hverdagsliv, og mange støder til tider ind i indhold, som de synes er ubehageligt. Dog ønsker næsten hver femte unge ikke nogen form for hjælp, efter at være stødt ind i ubehagelige billeder eller videoer.

Dette vises i en ny undersøgelse af unges brug af digitale medier. 1.000 unge, i alderen 13-17 år, har via et spørgeskema fortalt om deres egne oplevelser, når de bruger digitale medier. Besvarelserne er indsamlet af Voxmeter. Undersøgelsen tager udgangspunkt i tre temaer: Digitale medier i unges hverdag, Ubehageligt indhold, rapportering og hjælp og Aldersverifikation og forældreindstillinger. Resultaterne skal bidrage med viden om områder, som er relateret til EU-forordning om digitale tjenester (Digital Services Act) i en dansk kontekst, herunder hvordan man sikrer en bedre beskyttelse af børn og unge når de færdes digitalt.

Digitale medier fylder meget hos unge

64% af unge synes, at de ofte eller indimellem bruger for meget tid på digitale medier. Syv ud af ti mener dog også, at et lavere forbrug af deres telefoner ville få dem til at frygte sociale konsekvenser ved ikke at være i kontakt med deres venner om aftenen. 

To ud af fem unge har, inden for det seneste år, set eller oplevet billeder eller videoer online, som de synes var ubehagelige. Herunder mente over to tredjedele, at de stødte på det ubehagelige indhold, fordi det tilfældigt dukkede op i deres feed. En stor del af de unge ville søge hjælp hos forældre eller venner, efter at have stødt på ubehageligt indhold, mens hver femte slet ikke ønsker hjælp.

Syv ud af ti unge har på et tidspunkt angivet en ældre alder, end de er, for at få adgang til en hjemmeside, oprette en profil eller downloade en app

Om undersøgelsen

Undersøgelsen om unges brug af digitale medier er udarbejdet af Medierådet for Børn og Unge i samarbejde med Center for sociale medier, tech og demokrati (Digitaliseringsministeriet). Dataindsamling er foretaget af Voxmeter og består af besvarelser fra 1.000 unge, i alderen 13-17 år. Resultaterne skal bidrage med viden om områder, som er relateret til EU-forordning om digitale tjenester (Digital Services Act) i en dansk kontekst, herunder hvordan man sikrer en bedre beskyttelse af børn og unge, når de færdes digitalt.

Læs og download hele undersøgelsen her

Undersøgelsen viser

  • De tre platforme, de unge bruger mest tid på, er Snapchat, TikTok og YouTube.
  • 69% af de unge mener, at de ville bruge mere tid med deres familie, og 59% ville bruge mere tid på en hobby eller fritidsaktivitet, hvis de ikke måtte bruge skærme efter klokken 18.
  • 31% ser ubehagelige billeder eller video online cirka en gang om måneden. For 5% er det hver dag.
  • 17% af dem, der har oplevet ubehageligt indhold online, har rapporteret det på den platform, hvor de så det.
  • 31% af de unge, der ikke rapporterede ubehageligt indhold, tror at en rapportering ikke ville have nogen effekt.
  • 39% af de unge mener, at deres forældre ved lidt eller slet ingenting om, hvad de laver og ser online.
  • 18% af de adspurgte angiver, at deres forældre benytter forældreindstillinger på deres devices

Definition af digitale medier

Digitale medier benyttes som overordnet betegnelse og inkluderer platforme, der normalt betegnes som sociale medier, samt videodelingsplatforme og gaming-platforme. De digitale medier, som er grundlaget for denne undersøgelse, er TikTok, Instagram, Facebook, Snapchat, Twitch, Discord, YouTube, Roblox, Fortnite, OmeTV, Reddit og Telegram.