Forbrugerombudsmanden har politianmeldt nogle influencere for brud på markedsføringsloven. Det blev meddelt i en nyhed 9. oktober. Forbrugerombudsmanden har også indskærpet reglerne i markedsføringsloven over for en række andre influencere. Flere af disse influencere har henvendt sig til børn og unge.
I nyheden fremgår det, at Forbrugerombudsmanden har vurderet, at influencere, som særligt henvender sig til børn og unge, "ikke må lave opslag, der indeholder alkohol eller energidrikke, og de må heller ikke lave indhold, der beskriver farlige situationer eller situationer som tilsidesætter almindelig sikkerhed. Det gælder uanset, om indholdet er reklame eller ej."
Derudover fremgår det, at influencerne skal være opmærksomme på, at opslag med et kommercielt sigte skal markeres klart og tydeligt som reklame.
"Det er positivt at se, at Forbrugerombudsmanden skrider til handling og håndhæver de regler, som vi har i markedsføringsloven, der skal beskytte børn og unge. Det er en klar udmelding, at influencere faktisk driver en virksomhed, og derfor skal de overholde reglerne i markedsføringsloven," siger Miriam Michaelsen, forperson for Medierådet for Børn og Unge.
Forbrugerrådet Tænk anmeldte i november 2023 otte kendte influencere til Forbrugerombudsmanden for muligt brud på markedsføringsloven. I den forbindelse satte Medierådet fokus på beskyttelsen af de børn, som medvirker i influencer-indhold.