Leg på og med YouTube

Vejledning Sociale medier

Dit barn kan have en legende tilgang til YouTube, hvor det, der fylder, er at finde inspiration til leg. Så kan du starte her.

Leg foregår ikke kun på legepladsen, men i lige så høj grad også digitalt. Det er værd at huske på, at leg ikke behøver have det formål, at barnet skal lære noget bestemt. Det gælder også den leg, der foregår på og med YouTube.

Det er en god idé at tale med dit barn om vaner, indhold og oplevelser på YouTube. Det er vigtigt for at kunne lave aftaler med barnet om brug af mediet. Tænk på dit barns onlineliv som en vigtig del af børnetilværelsen på linje med fritidsinteresser, skole og venner.

Hvordan leger man på YouTube?

Et godt eksempel på, hvordan leg og YouTube smelter sammen, er "DIY" (Do It Yourself) videoer, hvor mange børn bliver inspireret til at bage, folde det perfekte papirfly eller lave smykker. Mange forældre husker sikkert også "bottle flip challenge", som er en leg, børn stadig leger. Inspireret af youtubevideoer konkurrerer man om at kaste en vandflaske op i luften på en måde, hvor den lander stående. 

Spørg sådan

Prøv tre gange i denne uge at spørge ind til, hvad dit barn har set i dag på YouTube. Fx kan du spørge:

  • ”Skal vi finde en bagevideo sammen og se den og bage en kage?”
  • ”Har du set noget sjovt på YouTube i dag?”

Hvis du mangler inspiration til at stille spørgsmål, så kig fx på de forskellige typer af YouTube-videoer.

Det meste indhold har vi ikke selv valgt

Hver gang dit barn klikker sig ind på en video, søger på et ord, abonnerer på en youtuber eller giver et "like" et sted, registrerer YouTube det og laver en dataprofil af barnet. Denne profil bliver over tid mere og mere detaljeret og præcis, og YouTube anbefaler indhold på baggrund af barnets profil. Man kalder derfor YouTube for ”hyperpersonaliseret”.

Én grund til YouTubes kæmpe udbredelse er den måde, platformen tilbyder relevant indhold. Faktisk er det meste af det indhold, vi ser på YouTube, 'anbefalet indhold'; altså indhold præsenteret under ”Anbefalet” eller ”Næste”-funktionerne.

Aktiviteter

  • Spørg dit barn, om det 'liker' nogen videoer og i så fald hvilke?
  • Hvis dit barn ikke kan huske det, kan I se det under ”Samling” og herefter ”Videoer du kan lide”, hvis I bruger en app. Hvis I åbner YouTube i en browser, ligger listen under ”Videoer du kan lide”.
  • Tal gerne om, at YouTube laver en profil af, hvem man er, ud fra hvad man ser og klikker på. Tal også om, at den profil også har indflydelse på, hvilke reklamer man ser på andre hjemmesider.

Hvem ser dit barn op til?

Nogle youtubere vil man karakterisere som influencere. En influencer er en person, der påvirker (influerer) sine følgere. En del indhold på YouTube indeholder reklamebudskaber, hvor youtuberen i videoen fortæller om et produkt eller en virksomhed. Undersøgelser peger på, at børnene ikke altid opfatter det som reklame. De reklamer, der kommer før og efter en youtubevideo, kan børn nemmere aflæse, fordi de er tydeligere adskilt fra resten af indholdet.

Hvis youtuberen samarbejder med virksomheder og bliver betalt med penge eller gaver, skal de ifølge lovgivningen markere det tydeligt som reklame – og hvis målgruppen er børn, skal det markeres endnu tydeligere end ellers.

Tal om

For at forstå, hvad en reklame er, er det ikke nok, at dit barn ser en reklamemarkering:

  • Det er vigtigt, at I tager en snak om, hvad en reklame er, og hvad det betyder. 
  • Tal om, at når der står ”reklame”, så er det fordi en virksomhed gerne vil fortælle om fx sit produkt og håber, at vi vil købe det. 
  • Hvis dit barn ønsker sig noget fra en youtubevideo, så tag en snak om, at youtuberen kan være betalt for at tale om produktet – og måske omtaler produktet positivt af den grund.

Hvis dit barn ser noget skræmmende indhold

YouTube er en helt åben platform, forstået på den måde at alle kan lægge videoer op. Der findes derfor heller ikke ”sikre zoner” på YouTube med indhold, som kun er for børn. Dit barn kan derfor godt møde indhold, der fx er skræmmende.

Hvis dit barn bliver bange eller ked af det over noget, det ser på YouTube, er det vigtigt ikke at være fordømmende eller skælde ud.

Prøv at spørge, hvilket indhold der er tale om, og find videoen frem. Overvej at anmelde indholdet sammen, hvis I tænker, det bevidst er lavet for at skræmme børn eller på anden måde ikke lever op til YouTubes community guidelines, som er YouTubes regler for god opførsel på platformen.

Begrænset tilstand

Du har mulighed for at sætte et filter på dit barns telefon, tablet eller pc ved at trække i knappen ud for ”Begrænset tilstand” under ”Indstillinger” i appen eller på hjemmesiden. Det virker kun på de devices, hvor det aktivt er slået til. Her vil det sortere noget (ikke alt) indhold fra, som:

  • Er markeret som uegnet for børn af youtuberen.
  • Er blevet anmeldt som uegnet for børn eller stødende af andre brugere.

Indstillingen slår også kommentarer fra på noget indhold. Man kan i forvejen ikke kommentere på indhold, hvor hovedpersonen er et mindreårigt barn. Begrænset tilstand bør ikke erstatte en dialog om vaner, indhold og oplevelser på YouTube.

Hvis den profil, dit barn ser YouTube med, er oprettet med din e-mail, kan du følge med i, hvad dit barn ser. Men gør det kun, hvis dit barn ved det, så du ikke risikerer mistillid. Det er vigtigt at have en løbende, konstruktiv dialog om indhold på YouTube, så dit barn ved, at det altid kan komme til dig.

Aldersgrænser på YouTube

Det er op til jer forældre at beslutte om jeres barn skal være på YouTube. Hvis du lader dit barn være på YouTube, er det vigtigt at vide, at platformen ikke er lavet til børn under 13 år.

YouTube Kids

'YouTube Kids' er til børn under 13 år og tilbyder indhold og design, der passer til mindre børn. Børnene kan fx ikke kommentere på videoer eller se, hvornår en video er udgivet. ’YouTube Kids’ er ikke reklamefri, men der er en række udvidede krav til reklamer.