Undersøgelse: Børns spillevaner 2020

Undersøgelse Gaming Mediebrug og trivsel

Børn gamer – de spiller digitale spil– og de gør det ofte. Men hvorfor spiller de, og hvordan ser deres digitale spillevaner egentlig ud? Det kan du få svar på her.

92 pct. af børnene i alderen 1-15 år har prøvet at spille digitale spil, og halvdelen af dem spiller dagligt (fra ”næsten dagligt” til ”flere gange dagligt”). Det viser en ny undersøgelse af børns spillevaner, som Medierådet for Børn og Unge, DR og Det Danske Filminstitut står bag.

Der er spændende forskelle i spillevaner, når man ser på forskellige aldersgrupper og køn. Drengene har generelt et større og mere varieret spilbrug end pigerne, og det gælder også de ældre børn, der spiller mere og af andre årsager end de yngre børn.

Vidste du at?

  • 92 pct. af børnene i alderen 1-15 år har prøvet at spille digitale spil.
  • 51 pct. spiller dagligt (næsten dagligt-flere gange dagligt).
  • De dage, børnene spiller, spiller 48 pct. 0-1 time, 32 pct. 1-2 timer, mens 19 pct. spiller over 2 timer.
  • 67 pct. spiller med andre. Flere drenge end piger og især børn fra 9 år og op spiller med andre.
  • Børnene spiller typisk 2 forskellige spil på en uge.
  • De mest populære spil blandt børnene i 2020 er Roblox, Minecraft, Fortnite, Among Us og Ramasjang.
  • 63 pct. spiller på telefonen, 53 pct. på tablet, 40 pct. på spillekonsol, 33 pct. på computer. Piger spiller oftere på telefon og tablet, drenge spiller oftere på computer og konsol.

Spil er også sociale medier

To ud af tre børn spiller med andre. De fleste spiller for underholdningens skyld. Men rigtig mange spiller også for at være en del af fællesskabet omkring et spil og for at mødes med venner i spillet. På den måde så er det at spille en social aktivitet for de fleste, og spil er derfor mere end blot underholdning.

Forældre engagerer sig

Forældre til yngre børn engagerer sig mere i deres børns spilaktiviteter (fx spilvalg, spilletid og pengeforbrug) end forældre til ældre børn. Halvdelen af forældrene kender altid eller ofte til aldersmærkningerne på børnenes spil, mens en ud af fem sjældent eller aldrig kender aldersmærkningen.

Forældrene går meget op i børnenes spilletid. Stort set alle de 6-8-åriges forældre bestemmer over børnenes daglige spilletid. Forældrene involverer sig mindre i børnenes spil fra 9-11-års-alderen og især de 12-15-årige bestemmer mere selv.

Uenigheder om spil

Knap halvdelen af børnene bliver ”ofte” eller ”nogle gange” uenige med deres forældre om digitale spil. I fire ud af fem tilfælde handler uenighederne om spilletid. Børn i alderen 6-11 år oplever oftere uenigheder med deres forældre.

Udgiver:
Medierådet for Børn og Unge, DR og Det Danske Filminstitut, februar 2021

Kontakt:
Sarah Sofie Thiele, konsulent, saraht@slks.dk

Om undersøgelsen

Medierådet for Børn og Unge, DR og Det Danske Filminstitut har undersøgt børn i alderen 1-15 år og deres spillevaner. Undersøgelsen er foretaget i november 2020, og den bygger på 1035 besvarelser fra forældre til og børn selv, der har prøvet at spille et spil på en skærm, fx telefon, computer, tablet eller konsol.