Spil er også sociale medier
To ud af tre børn spiller med andre. De fleste spiller for underholdningens skyld. Men rigtig mange spiller også for at være en del af fællesskabet omkring et spil og for at mødes med venner i spillet. På den måde så er det at spille en social aktivitet for de fleste, og spil er derfor mere end blot underholdning.
Forældre engagerer sig
Forældre til yngre børn engagerer sig mere i deres børns spilaktiviteter (fx spilvalg, spilletid og pengeforbrug) end forældre til ældre børn. Halvdelen af forældrene kender altid eller ofte til aldersmærkningerne på børnenes spil, mens en ud af fem sjældent eller aldrig kender aldersmærkningen.
Forældrene går meget op i børnenes spilletid. Stort set alle de 6-8-åriges forældre bestemmer over børnenes daglige spilletid. Forældrene involverer sig mindre i børnenes spil fra 9-11-års-alderen og især de 12-15-årige bestemmer mere selv.
Uenigheder om spil
Knap halvdelen af børnene bliver ”ofte” eller ”nogle gange” uenige med deres forældre om digitale spil. I fire ud af fem tilfælde handler uenighederne om spilletid. Børn i alderen 6-11 år oplever oftere uenigheder med deres forældre.
Udgiver:
Medierådet for Børn og Unge, DR og Det Danske Filminstitut, februar 2021
Kontakt:
Sarah Sofie Thiele, konsulent, saraht@slks.dk