Del 2: Placer forældrene og børnene i grupper med 4-6 i hver. Giv hver gruppe fx tre sætninger og et ark med emojis (print ark fra hjemmesiden). Du kan vælge at lade alle grupperne forholde sig til de samme tre sætninger, eller give grupperne forskellige sætninger at tale ud fra.
Sætningerne har følgende ordlyd:
- Jeg kommer ikke i dag
- Hej
- Godmorgen
- Jeg vil gerne være med
- Fodbold er aflyst i dag
- Så du Floras kjole?
- Viggo har fødselsdag i dag
- Har du set Williams mobil?
- Tillykke
- Du behøver ikke sige mere
Grupperne skal nu tale sammen om, hvor mange forskellige måder sætningerne kan forstås på, og hvilke signaler de forskellige emojis sender. Afsæt 5 minutter til denne del af øvelsen.
For at få en større indsigt i børnenes brug af emojis, kan forældrene i grupperne spørge børnene om:
- Hvordan fortolker du de emojis, der er på arket?
- Mangler der nogle emojis?
- Hvilke emojis bruger du mest? Hvorfor?
- Er der forskel på de emojis man sender til forskellige?
Lad herefter hver gruppe vælge én sætning, som fremlægges i plenum. Fremlæggelsen skal have fokus på, hvilke forskellige betydninger sætningen kan have afhængig af valg af emoji.
Fremlæggelserne vil sandsynligvis føre til den konklusion, at den ansigtsløse kommunikation kan føre til mange misforståelser, og at brugen af emojis kan tydeliggøre budskabet i en besked, MEN også kan have den modsatte effekt. Anbefal derfor forældrene at hjælpe deres børn, når de sender beskeder, så det lykkes børnene at sende de budskaber, de ønsker.
Læringsmål
Eleverne kan forholde sig kritisk til brugen af emojies i beskeder.
Eleverne kan sætte sig ind i afsenderens og/eller modtagerens oplevelse af digital kommunikation.