Det digitale som redskab og begreb
Aktiviteterne i ’De første digitale skridt’ er udviklet til at kunne bruges i hjemmet og i dagtilbuddet, hvis man anvender digitale medier. De kan anvendes i arbejdet med læreplanstemaerne og kan inspirere til udvikling af andre aktiviteter, hvor det digitale spiller ind. Leg, læring, fællesskab, relationer, krop og bevægelse, kommunikation og sprog, kreativitet og nysgerrighed på verden omkring børnene er vægtet højt i udviklingen af aktiviteterne.
Aktiviteterne omhandler det digitale i form af fx at anvende en tablet eller mobil som redskab til at kunne se eller tage billeder, finde vej eller at undersøge og bruge en app. Det digitale kan også spille ind ved at præsentere børnene for begreber som fx kodning eller data igennem leg uden brug af digitale medier. Det sker fx i aktiviteterne ’Analog kodning’ og ’Dataindsamling’.
I nogle aktiviteter er det en balance mellem produkt og proces, der er i fokus fx i ’Dagens fotograf’, hvor børnene dokumenterer dagens aktiviteter. Eller i ’Undersøg AULA sammen’, hvor børn og forældre kigger på de billeder og film, som dagtilbuddet har delt fra dagen. I andre aktiviteter gælder det proces og leg. Det sker fx i ’Farvejagt’, hvor det handler om at finde ting i forskellige farver og øve sig i at tage billeder af dem. Eller i ’Spol tiden baglæns’, hvor det handler om at filme en situation, der får en anden betydning ved at blive spillet baglæns ved hjælp af en app.
Børns kreativitet med digitale medier
Børn er kreative med digitale medier, når de gennem nysgerrig leg og forsøg, finder frem til deres egne måder at bruge digitale medier på. Det kan fx være, når de udforsker, hvordan en videooptagelser ser ud, når man løber hen over græsplænen med en mobil, imens man optager. Børns kreativitet kan også være, at de leger noget fra et spil, hvor de bygger videre på spillet, men nu foregår det på legepladsen.
Stuen i en vuggestue en regnvåd formiddag eller en stor legeplads kan være et sted, hvor der er plads til leg og børnenes nysgerrighed. De bruger kroppen, hænderne, fingrene og øjnene til at finde ud af, hvad de skal med teknologien. Det foregår ikke nødvendigvis som en færdig aktivitet, men som flere mindre aktiviteter, der gentages igen og igen over tid. Men ligegyldigt hvad, er det en helt grundlæggende tilgang til verden, hvor børnene eksperimenterer med billeder og processer for at forstå, lege og vælge. Det er en proces, som pædagogerne kan være med til og fremme.
Børnenes spor til digital dannelse
Hvad vil det sige at følge børnenes spor, hvis de får lov til at lege med mobiltelefoner og tablets? Hvad er en god ide at kigge efter, når legen begynder? Pædagogen kan sagtens være med i børnenes undersøgelser.
Det er egentlig enkelt nok. Hvad gør børnene, hvis de får en mobiltelefon og en tablet i hånden? Hvad siger de? Hvad kigger de på? Hvordan bevæger de sig rundt? Hvad gør de med hænderne? Det svære er at give plads til børnenes nysgerrighed og se, hvad de foretager sig. Pædagogen er hele tiden i gang med give teknologien fra sig, se hvad børnene gør og vise nogle muligheder. Det sker næsten samtidig og er alligevel afhængig af hinanden. Barnet gør noget, tøvende, nysgerrigt og pædagogen reagerer og ser hvad der sker. Både børnene og pædagogerne er på opdagelse for at finde ud af, hvad fx et spil går ud på.
Børnene sætter ikke selv ord på det, når de bruger en tablet eller mobil, men måske kan alle deres bevægelser forstås således: Hvad kan den genstand, jeg har i hånden? Der sker noget, når jeg trykker eller vifter eller holder. Ligesom de ville gøre, hvis det var en træklods, en farveblyant eller en skovl. Det fører jo til det næste spørgsmål, som ligger lige for: Hvad kan JEG lege med den her genstand eller app eller billede? Barnets spor er det, barnet gør og det barnet vil. Et barn eller en børnegruppe, som selv og sammen med voksne finder ud af, hvad de vil med en teknologi. Her ligger starten på en digital dannelse.
Situationer med digitale medier i dagtilbud
Herunder er samlet tre situationsbeskrivelser, hvor digitale medier indgår i den pædagogiske praksis i dagtilbud. Situationerne er oplevet og beskrevet af Klaus Thestrup (lektor, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet), som besøgte institutioner, der deltog i testfasen af ’De første digitale skridt’. Situationerne kan vække genkendelse og inspiration til arbejdet med digitale medier.