Onlineindhold til småbørn
Digitale medier spiller en stor rolle i samfundet og i hverdagen for børn, unge og voksne. Det er vigtigt at forholde sig til tidsbruget heraf og ikke mindst kvaliteten af det digitalt indhold, sammenhænge og relationer for børnene.
- Indhold er det, som barnet ser, lytter til og leger med på fx en tablet. Indholdet skal passe til barnets alder og modenhed. Desuden bør indholdet stimulere til kreativitet, fantasi og leg, fx via apps der giver barnet mulighed for at lege med tegning, billeder eller bevægelse.
- Sammenhænge betyder, hvordan og til hvad teknologien bruges, fx kan der være tale om at se film sammen eller bestille billetter til toget.
- Relation henviser fx til den fælles oplevelse, man kan have sammen i familie, når man tager billeder og taler om dem, eller fx hvis far og datter har videoopkald med bedsteforældre.
Småbørns interesser
Onlineindhold kan for de yngste (1-3 år) handle om dyr, former og farver, musik og bevægelse, maskiner og animerede figurer. Og for de ældste (4-6 år) kan det bl.a. handle om at lære om tal og bogstaver og bygge ting. Interesserne afspejler sig ikke kun i onlineindhold, men også i indholdet i pegebøger og billedbøger, legetøj, det de oplever på turen til og fra dagtilbud eller noget helt femte.
Børnene tager deres første skridt i livet og verden både bogstaveligt og i overført betydning. Der opleves, undersøges og afprøves, og interesser består og nye kommer til. Og børnene vil gerne være sammen med deres forældre eller andre voksne om at lege og gå på opdagelse.
Vurdering af onlineindhold
Det kan være svært at vurdere digitalt indhold til børn.
Der eksisterer ikke en endegyldig tjekliste over, hvordan man vurderer digitale teknologier, apps, spil og film til brug i dagtilbud. Der kan være forskel på retningslinjer og vejledninger fra kommune til kommune. Dog er det væsentligt, at dagtilbuddet i anvendelsen af digitale tjenester er opmærksomme på de etiske aspekter, herunder i forhold til databehandling, indhold, adfærdspåvirkning mv. Medierådet har udarbejdet et sæt etiske retningslinjer for digitale tjenester, der skal munde ud i en mærkningsordning, som med fordel kan indgå i vurderingen af en digital tjeneste.
Herunder er samlet en række overvejelser, som du kan være opmærksom på i vurderingen:
Hvad får børnene ud af den digitale teknologi, app, spil og film:
- Stimulerer det til nysgerrighed, kreativitet, fantasi, leg og bevægelse?
- Hvordan understøtter og motiverer det børnene til at lære forskellige faglige temaer?
- Giver det alle børn mulighed for deltagelse og skaber det fællesskab?
- Passer indholdet til børnenes alder og modenhed? Er der adgang til indhold, som børnene ikke skal udsættes for? Læs mere om alder og indhold nedenfor.
Design:
- Hvordan er anvendelsesmulighederne – begrænsede eller flere forskellige?
- Hvor mange kan være med i brugen? Kan det foregå inde eller ude?
- Er designet statisk eller dynamisk – er det en række af lukkede gentagelser eller kan brugeren selv være med til at udvikle brugen?
- Hvilke data indsamler appen på brugeren? Læs mere i afsnittet ’Dataindsamling’ .
Brug af digital teknologi/app/spil/film ift. det pædagogiske arbejde:
- Hvordan kan det understøtte det pædagogiske arbejde ift. til de forskellige positioner (gå foran, ved siden af og bagved?
- Kan børnene selv være med til at skabe med brugen?
- Prøv selv de forskellige digitale teknologier, apps, spil og film, inden børnene bruger dem.