Digitale medier spiller en stor rolle i samfundet og i hverdagen for børn, unge og voksne. Det er vigtigt ikke kun at se på tidsbrug, men også på kvaliteten af digitalt indhold, sammenhænge og relationer for børnene.
- Indhold er det, som barnet ser, lytter til og leger med på fx en tablet. Indholdet skal passe til barnets alder og modenhed. Desuden skal indholdet også gerne stimulere til kreativitet, fantasi og leg, fx via apps der giver barnet mulighed for at lege med tegning, billeder eller bevægelse.
- Sammenhænge betyder, hvordan og til hvad teknologien bruges, fx kan der være tale om at se film sammen eller bestille billetter til toget.
- Relation henviser fx til den fælles oplevelse, man kan have sammen i familie, når man tager billeder og taler om dem, eller fx hvis far og datter har videoopkald med bedsteforældre.
Småbørns interesser
Onlineindhold kan for de yngste (1-3 år) handle om dyr, former og farver, musik og bevægelse, maskiner og animerede figurer. Og for de ældste (4-6 år) kan det desuden også handle om at lære om tal og bogstaver og bygge ting. Interesserne afspejler sig ikke kun i onlineindhold, men også i indholdet i pegebøger og billedbøger, legetøj, det de oplever på turen til og fra dagtilbud eller noget helt femte.
Børnene tager deres første skridt i livet og verden både bogstaveligt og i overført betydning. Der opleves, undersøges og afprøves, og interesser består og nye kommer til. Og børnene vil gerne være sammen med deres forældre om at lege og gå på opdagelse.
Vurdering af onlineindhold
Forældre oplever, at det bliver sværere at finde godt digitalt indhold, jo ældre barnet bliver.
I Medierådets undersøgelse (’Småbørns brug af digitale medier’, 2021) fortæller otte ud af ti forældre, at det har været svært at vurdere indhold til deres barn. Flere nævner fx uforudsigelighed og reklamer i diverse apps, som noget der gør det vanskeligt at vurdere digitalt indhold til børn. Nogle forældre udfordres af, at de oplever, at en vurdering kræver, at de selv spiller spillet eller ser videoen, før barnet kan bruge det/den.